Het dagelijks bestuur van FNV-Lokaal Nijmegen heeft het rapport van Lokale Monitor Werk en Inkomen (LMWI) aangeboden aan wethouder Paul Depla.
Onder een kopje koffie werd de belangrijkste conclusie van de lokale Monitor werk en inkomen gehouden door de FNV aan de heer Depla voor gelegd..
De gemeenten hebben belangrijke taken op het gebied van onder meer de bijstand, het arbeidsmarktbeleid en de thuiszorg. Als FNV hechten we veel waarde aan de rol van de gemeente. Door middel van de Lokale Monitor Werk en Inkomen (LMWI) brengen we elke twee jaar hun sociaal beleid in kaart.
Het sociaal beleid van de gemeente Nijmegen is vergeleken met twee jaar geleden vooruit gegaan en verbeterd.
Reden tot zorg blijven de lange wachttijden in de bijstand, huisbezoeken zonder toestemming, en de mogelijkheid dat mensen in de bijstand langer dan een half jaar aan het werk gezet worden tegen alleen een uitkering.
Verder gaf FNV-Lokaal aan dat de hardnekkige neiging van de gemeente Nijmegen om mensen maanden en maanden te laten werken voor een uitkering. In de Raad voor Werk en Inkomen is afgesproken dat zo'n constructie drie tot maximaal zes maanden kan plaatsvinden mits in combinatie met scholing; daarna moeten ze gewoon een salaris ontvangen. Ook voor mensen die niet aan de slag komen op de reguliere arbeidsmarkt bepleiten we een oplossing - participatiebanen - waarbij men gewoon een salaris ontvangt (deels kan hier wel uitkeringsgeld voor worden gebruikt).
FNV-Lokaal constateert dat de gemeente Nijmegen die na de vorige Monitor beterschap beloofde, deze beloften zijn in het meeste gevallen ook is nagekomen. De gemiddelde uitgaven voor het minimabeleid zijn met ruim twintig procent gestegen tot 624 euro per huishouden. Gemeente Nijmegen is ook beter haar best gaan doen om te zorgen dat de financiële ondersteuning , bijstandsuitkering en voorzieningen in natura, ook terecht komt bij de mensen die er recht op hebben.
Alle AOW’ers die te maken hebben met een WAO-hiaat in de gemeente Nijmegen laten de aanvullende bijstand voor ouderen met deze onvolledige AOW uitvoeren door de Sociale Verzekeringsbank. Op deze manier vermijden ze onnodige bureaucratische rompslomp voor de AOW'ers.
Mensen die bijstand aanvragen moeten vaak nog steeds meer dan vier weken wachten op een beslissing (nu op dit moment is dat 6 weken) . De FNV-Lokaal denkt dat dit te maken heeft met Wet Werk en Bijstand. Sinds de invoering van die wet in 2004 heeft de gemeente Nijmegen er een financieel belang bij om zo min mogelijk bijstand uit te keren.
Reden tot grote bezorgdheid zijn de huisbezoeken die ,zonder dat een concrete verdenking bestaan, gehouden worden. In de gemeente Nijmegen wordt onvoldoende voorlichting gegeven over rechten en plichten van uitkeringsgerechtigden.
FNV-Lokaal maakt zich grote zorgen over de manier waarop op lokaal niveau de thuiszorg is aanbesteed. Ongeveer een derde van alle gemeenten meldt financiële problemen bij thuiszorginstellingen; één op de zeven gemeenten meldt ontslagen bij de thuiszorg. Inmiddels heeft het ministerie van VWS maatregelen genomen om de ergste problemen aan te pakken. Deze maatregelen zien er uit als een stap in de goede richting. Maar we zullen scherp in de gaten moeten houden dat er bij de komende aanbestedingsronde niet opnieuw afbraakprijzen worden bedongen waar cliënten en werknemers de dupe van worden.
Een belangrijke opgave waar we voor staan, is om te zorgen dat werkzoekenden duurzaam aan het werk komen. FNV-Lokaal Nijmegen pleit ervoor dat de gemeente Nijmegen in hun contracten met re-integratiebedrijven opnemen dat deze pas volledig worden uitbetaald als is vastgesteld dat de werkzoekende voor tenminste een jaar werk heeft. Daarnaast zal ook het scholingsbeleid ruimhartiger moeten: De gemeente Nijmegen hanteert nog altijd als uitgangspunt dat scholing zo kort mogelijk moet duren. Gelukkig komt dit inmiddels wel minder vaak voor dan twee jaar geleden.
Het doet de FNV-Lokaal deugd te zien dat het gemeentelijk beleid op een aantal onderdelen duidelijke verbeteringen laat zien. Zo is de gemeente een ruimhartiger minimabeleid gaan voeren en doet ze meer haar best om te zorgen dat het geld daadwerkelijk terechtkomt bij de mensen voor wie het bedoeld is. Het verheugt FNV-Lokaal ook dat de gemeente Nijmegen die, naar aanleiding van LMWI 2006 hebben aangekondigd hun beleid te zullen gaan verbeteren, dit over het algemeen ook daadwerkelijk hebben gedaan.
FNV-Lokaal vertrouwt erop dat dit rapport aangrijpingspunten biedt om het beleid van de gemeenten Nijmegen (nog) socialer te maken. FNV-Lokaal dankt de gemeente Nijmegen voor haar medewerking.
dinsdag 28 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten